Ő itt Anna!  Ő egy Buyer Persona.

Anna 35 éves nő, aki vállalkozóként dolgozik és van 2 alkalmazottja.

Anna 9 éve vezeti cégét egyedül. Eddig minden rendben volt, azonban a forgalom az utóbbi fél évben csökkenni kezdett. Még soha nem kellett segítséget kérnie és még soha nem hirdetett.

Anna nem valós személy, hanem az ideális vevőmet ábrázolja. 

Miért kell nekem Anna?

Nélküle nem tudnék írni, legalábbis nem lenne kinek írni, mert csak egy általános szövegem lenne, ami mindenkihez szól. Az is szép lenne, legfőképpen a kudarc sikeres receptjének.

Anna „létezése” segít abban, hogy az üzeneteimet könnyen meg tudjam fogalmazni és relevánsak legyenek.

S az is lehet, hogy Anna valahol létezik.  🙂

Az én fejemben mindenképpen ott van, mert tudom róla, hogy:

  • mi a legfontosabb számára
  • min gondolkodik
  • milyen lehetőségeket keres
  • milyen akadályokba ütközik
  • mi lenne a siker számára
  • mi motiválja
  • mi az igazi vágya
  • ki(k) van(nak) hatással döntéseire
  • milyen információra van szüksége ahhoz, ami elősegíti a döntését
  • mi az aggodalma, hogy én vagyok a legjobb választás számára
  • milyen szempontok szerint választ
  • mi az elvárása

A hatékony kommunikációd alapja a Buyer Persona, aki egy képzeletbeli személy. E nélkül egy szerencsejátékos esélyével küldöd az üzeneteidet az éterbe. Az is lehet, hogy meghallja valaki, de inkább nem! Azért nem, mert a Buyer Persona elkészítése nélkül általános a kommunikációd, ami azt jelenti, hogy mindenkinek szól, így senkinek sem.

Az üzeneted akkor hatásos, ha célba ér. Célba pedig akkor ér, ha ahhoz a személyhez szól, akihez el szeretnéd juttatni. A legnagyobb segítség, ha készítesz Buyer Personát, ami az ideális vevőd profilja.

A profilban meghatározod, hogy a vevőknek és a leendő vevőidnek mi a problémája, mi lehet az a titok, ami a cégedhez fogja vonzani és nem a konkurenciához.

A Buyer Persona nem a Te megoldásaidról szól, hanem a vevő problémáiról.

Egyszerűen csak RÓLA.

A Buyer Personát úgy kell megalkotni, mintha egy személy lenne attól függetlenül, hogy egy kis csoportot jellemez a közös tulajdonságaik alapján.

Hogy készül a Buyer Persona?

Gyűjts információkat, minél többet! Kik a vevőid, kiket szeretnél elérni, hol élnek, mivel foglalkoznak, mi az a közös attitűd, ami miatt a céged érdekes lehet számukra, stb.

Rengeteg információ áll rendelkezésedre, hiszen ott vannak a jelenlegi vevőid adatai, az analytics is remek tájékoztatást ad a demográfiai, érdeklődési adatokból. A közösségi média is pompás jelentésekkel segíti a munkát. Ha nem vagy rest, még a profilokat is át lehet futni.

A lényeg viszont sokkal nehezebb, hiszen a fenti adatok is fontosak, de az, ami a munkádat a leghatékonyabban segíti, azok a miértek. Ha ezek nincsenek meg, fel kell emelni a telefont és kérdezni. Nagyon fontos, hogy csak nyitott kérdésekkel készítsd az interjút, mert így fogod a teljes igazságot megtudni. Miért engem választott, miért nálam vásárolt, miért ezt a terméket/szolgáltatást választotta, stb. A kérdőíves megkeresést nem javasolnám pontosan amiatt, mert a legrészletesebb profilt az élő interjúval tudod megszerezni.

Ha nincs meg minden adat azonnal, ne csüggedj, mert folyamatosan fogod figyelni, honnan csöppen egy pici info, amit azonnal módosíthatsz a Buyer Personádon.

Mennyi Buyer Personára van szükség?

Általában többre van szükséged, mint egy. Ez attól függ, hogy mivel foglalkozol és ki a célcsoportod. Nekem az első Buyer Personám még soha nem használt marketinget, a második már bízott meg céget, de elégedetlen volt, a harmadik saját maga valósította meg a vevőszerzési feladatokat.

S még lesz kettő. A lusta és a szorgalmas.