Nem mindenkivel könnyű együtt dolgozni. Régóta foglalkoztat a téma, mert szerettem volna magamban helyre tenni ezeket a gondolatokat.

Mivel mást nem tudok és nem is szeretnék megváltoztatni, úgy döntöttem, hogy a saját hozzáállásomon finomítok.

Jó döntés volt a témakutatás, mert már nem zavar, ha egy cégvezető tettei, kommunikációi, vagy bármi más nem túl elegánsak.

Hajlamosak vagyunk idealizálni a vezetőket és túlzottan magas elvárásokat támasztani feléjük, miközben elfelejtjük, hogy ők is csupán emberek, akik hibáznak és vannak dolgok, amiben önhibájukon kívül korlátozottak is lehetnek.

„Egy vezetőtől ennél azért többet várnék. De miért?”

A vezetőkkel szemben általában magasak az elvárások, így gyakran találkozhatunk azzal a téves gondolattal, hogy a vezetőknek kiválóaknak kell lenniük minden tekintetben.

Ez a megközelítés sokszor irracionális és igazságtalan.

A következőkben bemutatom, hogy miért várjuk el tévesen a vezetőktől a tökéletességet, és miért fontos elfogadni, hogy ők is emberek, akik hibázhatnak.

A vezetők is emberek

Először is, a vezetők emberi lények, akiknek ugyanúgy lehetnek gyengeségeik, hibáik és korlátjaik, mint bárki másnak.

Az az elvárás, hogy minden területen kiválóak legyenek, túlzottan nagy nyomást helyez rájuk és megfoszthatja őket az emberiességüktől.

Néha hibáznak, rossz döntéseket hoznak vagy nem a legjobban teljesítenek. Azonban ezekből a hibákból is tanulnak és képesek fejlődni.

Az elvárás, hogy egy vezető mindig kifogástalanul teljesítsen, figyelmen kívül hagyja az emberi természetüket és a fejlődés lehetőségét.

Nem lehetnek mindenben a legjobbak és ez egyáltalán nem reális elvárás.

Az természetesen elfogadható, ha a vezetők szakmailag kiválóak, de ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról sem, hogy emberi hibákat is elkövethetnek.

Különböző területeken különböző képességek

A vezetők különböző területeken különböző képességekkel rendelkeznek.

Egy vezető lehet kiváló stratégiai gondolkodó, de lehet, hogy nem rendelkezik erős kommunikációs készségekkel.

Vagy fordítva.

Egy vezető kommunikálhat kiválóan, ám kevésbé jártas a számítástechnikában. A vezetői pozíciók sokféleségét figyelembe kell venni és meg kell értenünk, hogy a vezetők nem mindenben lehetnek kiválóak.

Fejlődés és tanulás

A vezetőknek lehetőséget kell kapniuk a fejlődésre és a tanulásra.

Az elvárás, hogy azonnal kiválóak legyenek, korlátozza az új ismeretek és készségek elsajátítását.

A vezetőknek lehetőséget kell kapniuk a hibák elkövetésére és a tapasztalatok megszerzésére, hogy fejlődhessenek és hatékonyabbá váljanak.

Néha kockázatot kell vállalniuk, és nem mindig sikerül mindenkit azonnal meggyőzniük. Az új ötletek kipróbálása és a hibák elkövetése része lehet a fejlődésnek és a siker elérésének.

Az elvárásunk, hogy a vezetők mindig tökéletes megoldásokkal álljanak elő, gátolhatja a kreativitást és a kísérletezést.

A vezetői munka összetett és változatos

Nem lehet minden helyzetben és kihívásban tökéletes döntést hozni.

A vezetőknek meg kell tanulniuk kezelni a bizonytalanságot, a változásokat és a nehézségeket.

Az elvárásunk, hogy a vezetők mindig tökéletesek legyenek, gyakran növeli a stressz szintjüket és a kiégés kockázatát.

Ha a vezetők mindig azt érzik, hogy mindent helyesen kell csinálniuk és mindenki elvárja tőlük a legjobbat, akkor nagy nyomás alatt állnak. Ez az elvárás súlyos terhet ró rájuk, és negatívan befolyásolhatja a mentális és fizikai egészségüket.

Összességében tehát, a vezetőktől való kiválóság elvárása gyakran téves és irreális. Fontos felismernünk, hogy a vezetők is emberek, akiknek lehetnek hibáik és korlátjaik. Az elvárásainkat reálisabb szintre kell állítanunk, hogy lehetővé tegyük számukra a fejlődést és a sikeres vezetést. A vezetőkkel szembeni elvárásainknak a valóságos lehetőségeket és az emberi természetet kell tükrözniük.